Eksploatacja turbosprężarek.

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • arekban
    Ambiente
    • 2010
    • 208

    #51
    Zamieszczone przez tomil
    Zamieszczone przez arekban
    Ahh zapomniałem, że turbina to część zamienna na której też można zarobić
    To raz, a drugi raz jest taki, że przecież można zamontować sobie zupełnie ekstra turbo-timer- ale też dodatkowe koszty.
    A trzeci raz jest taki, że przecież to jest nieekologiczne- silnik pracuje kilka chwil po wyłączeniu i na darmo spala paliwo.
    Nie miałem na myśli dłuższej pracy silnika ale coś w rodzaju elektrycznej pompy oleju pracującej jeszcze kilkanaście sekund po wyłączeniu silnika.

    Komentarz

    • TomRS
      Ambiente
      • 2005
      • 151

      #52
      Zamieszczone przez rkb
      To ze w nowych TSI jest turbina "idiotoodporna" to sucha propaganda sprzedawcow, chlodzic sie sama schlodzi ale bez smarowania....
      A ja się z tym nie zgodzę - jesli ktoś wyłacza silnik normalnie (tzn na wolnych obrotach) to turbina zatrzyma się szybko (bo kręciła się już z nieznaczną prędkością) i ciśnienie w ukladzie smarowania będzie wystarczające, żeby nic się nie przytarło, a schłodzenie turbiny zapewni pompka cieczy chłodzacej która wymusza obieg do 8 minut (o ile się nie mylę). A jak turbina juz się nie kręci, to smarowanie nie jest potrzebne, liczy się tylko chłodzenie, żeby olej się nie pospiekał. Więc jak ktos nie wyłaczy zapłonu przy 4 tys obrotów, i turbina nie będzie rozgrzana do czerwoności akurat, to nic się nie powinno stać.
      Golf VI TSI TwinCharged
      powered by fabryka

      Komentarz

      • arekban
        Ambiente
        • 2010
        • 208

        #53
        Zamieszczone przez TomRS
        Zamieszczone przez rkb
        To ze w nowych TSI jest turbina "idiotoodporna" to sucha propaganda sprzedawcow, chlodzic sie sama schlodzi ale bez smarowania....
        A ja się z tym nie zgodzę - jesli ktoś wyłacza silnik normalnie (tzn na wolnych obrotach) to turbina zatrzyma się szybko (bo kręciła się już z nieznaczną prędkością) i ciśnienie w ukladzie smarowania będzie wystarczające, żeby nic się nie przytarło, a schłodzenie turbiny zapewni pompka cieczy chłodzacej która wymusza obieg do 8 minut (o ile się nie mylę). A jak turbina juz się nie kręci, to smarowanie nie jest potrzebne, liczy się tylko chłodzenie, żeby olej się nie pospiekał. Więc jak ktos nie wyłaczy zapłonu przy 4 tys obrotów, i turbina nie będzie rozgrzana do czerwoności akurat, to nic się nie powinno stać.
        Chwila, chwila... czy 1.4 TSI ma chłodzoną cieczą turbinę czy to raczej tylko intercooler chłodzony cieczą ?
        edit. Doczytałem i odpowiem sobie sam - wygląda na to że i turbina i intercooler jest chłodzony cieczą.
        Charger cooler czyli chłodnica powietrza doładowującego jest chlodzony wodą.
        Mamy też Low Temperature Radiator czyli drugą chłodnicę i drugi obieg wody o niższej temperaturze wraz z pompka elektryczną.
        System ten chłodzi łożystak turbiny a nie olej który więc jednak ryzyko zapiekania oleju istnieje.

        Pięknie opisane jest wszystko na

        Komentarz

        • szkoda
          RS
          S_OCP Member
          • 2005
          • 22543

          #54
          Zamieszczone przez TomRS
          Zamieszczone przez rkb
          To ze w nowych TSI jest turbina "idiotoodporna" to sucha propaganda sprzedawcow, chlodzic sie sama schlodzi ale bez smarowania....
          A ja się z tym nie zgodzę - jesli ktoś wyłacza silnik normalnie (tzn na wolnych obrotach) to turbina zatrzyma się szybko (bo kręciła się już z nieznaczną prędkością) i ciśnienie w ukladzie smarowania będzie wystarczające, żeby nic się nie przytarło, a schłodzenie turbiny zapewni pompka cieczy chłodzacej która wymusza obieg do 8 minut (o ile się nie mylę). A jak turbina juz się nie kręci, to smarowanie nie jest potrzebne, liczy się tylko chłodzenie, żeby olej się nie pospiekał. Więc jak ktos nie wyłaczy zapłonu przy 4 tys obrotów, i turbina nie będzie rozgrzana do czerwoności akurat, to nic się nie powinno stać.
          :roll:
          saport techniczny baj DGW
          była BKD+DSG '05 120kkm
          była BXE '08 190kkm
          no i nie ma :-)

          Komentarz

          • TomRS
            Ambiente
            • 2005
            • 151

            #55
            Zamieszczone przez arekban
            Charger cooler czyli chłodnica powietrza doładowującego jest chlodzony wodą.
            Mamy też Low Temperature Radiator czyli drugą chłodnicę i drugi obieg wody o niższej temperaturze wraz z pompka elektryczną.
            System ten chłodzi łożystak turbiny a nie olej który więc jednak ryzyko zapiekania oleju istnieje.
            No wg mnie już nie istnieje (cały czas zakładając, że turbina nie jest tak gorąca, że aż świeci - czyli mówimy o sytuacji po normalnej jeździe), ponieważ skoro obieg cieczy schładza ułozyskowanie turbiny, to automatycznie powoduje schładzanie oleju który sie tam znajduje, bo olej ten przecież nabiera temperatury od wirników i obudowy turbiny, a ta temperatura jest właśnie obniżana przez krążącą ciecz. W sumie turbina jest niewielka i ma niewielką "pojemność" ciepła, więc taki krążący czynnik chłodzący będzie powodował szybki spadek temperatury. Oczywiście zgadzam się z tym, że po ostrym pałowaniu trzeba dać silnikowi kilka minut normalnej jazdy czy pracy na postoju.
            Golf VI TSI TwinCharged
            powered by fabryka

            Komentarz

            • szkoda
              RS
              S_OCP Member
              • 2005
              • 22543

              #56
              Zamieszczone przez TomRS
              Oczywiście zgadzam się z tym, że po ostrym pałowaniu trzeba dać silnikowi kilka minut normalnej jazdy czy pracy na postoju.
              a, no właśnie.
              bo przy normalnej jeździe i przemyślanym dojeździe () to większość ludzi się nie przejmuje i jest git, niezależnie czy w TSI, TDI, czy czymkolwiek.
              saport techniczny baj DGW
              była BKD+DSG '05 120kkm
              była BXE '08 190kkm
              no i nie ma :-)

              Komentarz

              • wiking
                Ambiente
                • 2009
                • 117

                #57
                witam panowie 20 lat śmigałem denzyniakiem i nic nie musiałem myśleć o turbinie itp....nagle okazyjnie dostałem tdi i jestem w szoku o tej turbinie i tych podobnych rzeczach o gaszeniu silnika ...............dziurze , dlatego forum to wielka POMOC POZDRAWIAM

                Komentarz

                • dexon
                  Classic
                  • 2009
                  • 11

                  #58
                  pompa w tsi golf v

                  [ Dodano: Czw 11 Mar, 10 21:22 ]
                  GOLFV TSI 140KM

                  Komentarz

                  • TomRS
                    Ambiente
                    • 2005
                    • 151

                    #59
                    Zamieszczone przez dexon
                    pompa w tsi golf v

                    o proszę jak ładnie opisane A tak apropos temperatury oleju - u mnie w aucie jest wyświetlana temp oleju od 50 C w górę. Na ogół mam włączone to wskazanie jak jeżdżę i widać jak wielkie są rozbieżności między temp wody a oleju. Ekstremalnie woda potrafi już pokazywać 90 C a olej dopiero 50 C. Nawet przy ostrej jeździe temp oleju nie doszła mi jeszcze do 120 C, czyli chłodzenie jest efektywne.
                    Golf VI TSI TwinCharged
                    powered by fabryka

                    Komentarz

                    • szkoda
                      RS
                      S_OCP Member
                      • 2005
                      • 22543

                      #60
                      Zamieszczone przez TomRS
                      u mnie w aucie jest wyświetlana temp oleju od 50 C w górę. Na ogół mam włączone to wskazanie jak jeżdżę i widać jak wielkie są rozbieżności między temp wody a oleju. Ekstremalnie woda potrafi już pokazywać 90 C a olej dopiero 50 C.
                      no proszę, a jednak ktoś, zapraszam:
                      saport techniczny baj DGW
                      była BKD+DSG '05 120kkm
                      była BXE '08 190kkm
                      no i nie ma :-)

                      Komentarz

                      • genesis
                        Ambiente
                        • 2010
                        • 232

                        #61
                        Dzisiaj mi przez nieuwagę zgasł silnik po jeździe autostradą. Jechałem trasę gdzieś z prędkością 110 na godzinę, a więc troszkę poniżej 2000 obrotów na szóstym biegu, zjechałem na stację i zagadałem się, wrzuciłem chyba czwórkę zamiast dwójki i zgasł. Mam nadzieję, że z turbinką wszystko ok, później pojechałem w trasę dalej, wszystko było w porządku. O turbo zawsze dbam, ale każdemu się może zdarzyć taka sytuacja, dlatego mam pytanie, czy po jednorazowym zapomnieniu się mogą być konsekwencję, czy to raczej chodzi o styl jazdy i po prostu brak nawyku czekania na schłodzenie wykończy turbo.
                        Autko ma 16kkm, więc wszystko świeże.
                        DADRL wyłącz światła - włącz myślenie

                        Komentarz

                        • kowal 2002
                          RS
                          S_OCP Member
                          • 2006
                          • 5161

                          #62
                          genesis, spokojnie, chodzi o wyrobienie nawyku. Po jednym ( a nawet kilku razach ) nic nie powinno się stać, szczególnie po dosyć spokojnej, wg twojego opisu, jazdy ( 110km/h / 2000rpm )...
                          Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
                          Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)

                          Komentarz

                          • filipT
                            Rider
                            • 2010
                            • 554

                            #63
                            Zamieszczone przez kowal 2002
                            genesis, spokojnie, chodzi o wyrobienie nawyku. Po jednym ( a nawet kilku razach ) nic nie powinno się stać, szczególnie po dosyć spokojnej, wg twojego opisu, jazdy ( 110km/h / 2000rpm )...
                            dokładnie.
                            Większym "zagrożeniem" jest za spokojna jazda, też starałem się jeździć "eco", 2000obr i bieg a teraz mam problem, 2 razy check engine i smarowanie turbiny, to pomagało na jakiś czas i znowu to samo, brak mocy :|

                            Zamieszczone przez Purchawa
                            Skoda twierdzi, ze to Kulczyk narzuca takie ceny i oni nic z tym nie moga zrobic. :roll:
                            niestety tak jest, jak dotrę do pracy napisze ci ile kosztuje dla dealera turbina z kulczykowa
                            Mój Szkodnik

                            Komentarz

                            • Andys
                              Elegance
                              • 2007
                              • 762

                              #64
                              Zamieszczone przez filipT
                              Większym "zagrożeniem" jest za spokojna jazda, też starałem się jeździć "eco", 2000obr i bieg a teraz mam problem, 2 razy check engine i smarowanie turbiny, to pomagało na jakiś czas i znowu to samo, brak mocy :|
                              Mam nadzieję, że tylko dla turbin ze zmienną geometrią łopatek. Oczywiście od czasu do czasu, na nagrzanym silniku, przegonię Skodę czasami, ale na co dzień jeżdżę raczej delikatnie.
                              Pozdrawiam,
                              Andys

                              Komentarz

                              • laurin
                                Rider
                                • 2009
                                • 727

                                #65
                                Bez przesady..... po jednym razie turbina Ci się nie rozsypie.

                                Komentarz

                                • filipT
                                  Rider
                                  • 2010
                                  • 554

                                  #66
                                  cena dla dealera turbiny do asv - ok 3000 brutto :evil:
                                  więc kulczyk zjada znaczą część którą płacimy
                                  Mój Szkodnik

                                  Komentarz

                                  • opsia
                                    Ambiente
                                    • 2007
                                    • 189

                                    #67
                                    Dziś przyjechał do mnie ktoś z rodziny. Starszy facet, po 70. Ma SEATA TOLEDO 1.9 TDI . Nie wiem, czy ma on turbo ze zmienną geometrią skrzydełek, czy nie. Seat jest z roku 2004. Z opowieści wiem, ze jeździ najszybciej???? 80km/h?????. Nie przekracza 2000 obr/min i do tej pory turbo mu nie odmówiło sprawności ( przejechane 250000km). Jedyne co robi, to po zatrzymaniu nie wyłącza od razu. WYJĄTEK????????
                                    Moja Octavka tyle pali---

                                    Piszę poprawnie po polsku.

                                    Komentarz

                                    • Maicroft
                                      Moderator
                                      S_OCP MemberModeratorr
                                      • 2004
                                      • 25757
                                      • Audi

                                      #68
                                      Nie jemu sie wydaje ze jest OK. On nigdy jeszcze jak mowisz nie wcisnal gazu mocniej i nie zauwazyl ze jest cos nie tak.

                                      BTW w 6 lat 250kkm jezdzac tak wolno. To zycie spedza w aucie :szeroki_usmiech
                                      Spritmonitor.de

                                      Komentarz

                                      • opsia
                                        Ambiente
                                        • 2007
                                        • 189

                                        #69
                                        Piszę tylko co mówił. A jak jest naprawdę???? Chyba mnie nie kłamał...bo i po co
                                        Moja Octavka tyle pali---

                                        Piszę poprawnie po polsku.

                                        Komentarz

                                        • filipT
                                          Rider
                                          • 2010
                                          • 554

                                          #70
                                          ciekawe co się stanie jak silnik przekroczy 2500 obr, pewnie nic, dalej będzie przyspieszał, dla niego normalnie czyli szybko, dla nas - mułowato
                                          Mój Szkodnik

                                          Komentarz

                                          • rkb
                                            RS
                                            • 2008
                                            • 2152
                                            • Rapid Spaceback (NH1)
                                            • CYVB 1.2 TSI 110 KM

                                            #71
                                            notlauf atakuje w przedziale 3-4 tys albo wiecej wiec pewnie nie grozi
                                            Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km

                                            Komentarz

                                            • Dorian
                                              Classic
                                              • 2009
                                              • 12

                                              #72
                                              A ja mam pytanie:
                                              Czy jezdzac dynamicznie w miescie na krotkich odcinkach (krecac do 4-5000) wiedzac, ze po zaparkowaniu i wylaczniu samochodu za 3-5 minut bedzie sie jechalo dalej to czy mozna pominac ten okres oczekiwania na wychlodzenie turbiny czy jest to obligatoryjne za kazdym razem?

                                              Kazdemu sie chyba zdarza, ze musi podjechac w 3-4 miejsca w krotkim czasie, spieszy sie i najwygodniej byloby odpuscic te paredziesiat sekund, ktore powinno sie zaczekac.

                                              z gory dziekuje za rady.

                                              Komentarz

                                              • kowal 2002
                                                RS
                                                S_OCP Member
                                                • 2006
                                                • 5161

                                                #73
                                                Zamieszczone przez Dorian
                                                A ja mam pytanie:
                                                Czy jezdzac dynamicznie w miescie na krotkich odcinkach (krecac do 4-5000) wiedzac, ze po zaparkowaniu i wylaczniu samochodu za 3-5 minut bedzie sie jechalo dalej to czy mozna pominac ten okres oczekiwania na wychlodzenie turbiny czy jest to obligatoryjne za kazdym razem?...
                                                No niestety te "pierwsze" minuty po wyłączeniu są najgorsze. Jeśli turbo jest mocno rozgrzane i wyłączysz silnik to olej przestaje "płynąć" przez ułożyskowanie wirnika turbiny i ten film olejowy, który tam pozostał, zostaje jakby to powiedzieć "przysmażony", "przypalony" i po pewnym czasie zaczynają się kłopoty.
                                                Co do skrócenia czasu chłodzenia, to wystarczy, że kawałek przed miejscem docelowym nie będziesz kręcił silnika na maksa i po zatrzymaniu dasz mu dosłownie kilkanaście sekund "popyrkać" na jałowym ( ja w tym czasie wyłączam światła, dopinam smycz do kluczyka, chowam telefon do kieszeni i takie tam ); tyle w zupełności wystarczy dla ochrony turbiny.
                                                Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
                                                Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)

                                                Komentarz

                                                Pracuję...